Rozwój technologiczny sprawia, że firmy z sektora małych i średnich wzrastają w sposób znaczący. Nic więc dziwnego, że coraz większa liczba pracowników zaczyna wykonywać swoją pracę w zespołach. Jakie niesie to ze sobą przeszkody?
Współpraca w grupie
Z przykrością należy stwierdzić, że polska edukacja nie rozwija w nas umiejętności współpracy z innymi. Mamy problemy w komunikacji oraz wyrażaniu swoich myśli. Uwidacznia się to szczególnie w miejscu pracy. Pracownicy działów HR mają ręce pełne roboty, gdy okazuje się, że należy błyskawicznie zintegrować zespół firmowy. Warto też podkreślić, iż zespół ten będzie miał do wykonania konkretne zadania i osiągnięcie zamierzonych celów operacyjnych. W praktyce nie jest to łatwe.
Wszystkiego można się nauczyć
Pocieszające jest z kolei to, że dla chcącego nie ma nic trudnego. Wystarczy tylko chcieć. Jeśli dodatkowo znajdzie się wsparcie ze strony pracodawcy, można bardzo wiele zdziałać. Jak się okazuje, właściciele firm coraz częściej decydują się na szkolenia swoich pracowników w zakresie kompetencji miękkich. Jak pisze sam Jeff Nischwitz (lider biznesowy i konsultant, członek Business Learning Institute) „kompetencje miękkie związane są m.in. z komunikacją, umiejętnościami interpersonalnymi i społecznymi czy inteligencją emocjonalną”. W praktyce jest to o wiele trudniejsze aniżeli np. nauka programowania, czy grafiki komputerowej. To właśnie umiejętności miękkie są kluczowe w każdej pracy zawodowej oraz życiu prywatnym.